Logo Ervaren Ambtenaren Training & Coaching

De vele voordelen van e-coaching


E-coaching mag dan relatief nieuw zijn, toch is er onderzoek naar verricht. De Universiteit van Tilburg deed dit met een uitgebreide literatuurstudie en de praktijkervaring van ruim honderdvijftig coaches en cliënten. Hieruit kwamen vijftien ‘ingrediënten’ van e-coaching naar boven die zorgen voor versnelling en versterking van een coachproces.

Plaats- en tijdonafhankelijk
Er is geen reistijd. De cliënt bepaalt zelf wanneer er contact is met de coach. Berichten via e-mail kunnen geschreven worden wanneer en waar een cliënt dat wil: overdag, ’s avonds, thuis, op het werk, tijdens een reis of op vakantie. Het kan ook direct na een ervaring, een pieker- of reflectiemoment. Dit geeft meer flexibiliteit.

Vaker en intensiever contact
E-coaching bestaat uit een aaneenschakeling van contact tussen cliënt en coach. Die contacten zijn vaker dan bij face-to-face coaching en met kortere tussentijd. Zo ontstaat een levendige interactie, met veel terugkoppelings- en feedbackmomenten.

Kleinere actiestappen
Omdat er vaker contact is, kan de cliënt kleinere stappen per keer zetten. Oefeningen worden opgesplitst in delen, waardoor er een grotere kans is dat een taak lukt. De cliënt oogst vaker succes, wat enorm motiveert.

Leren door ervaring
Tijdens het coachtraject voert de cliënt oefeningen, opdrachten en gedragsexperimenten uit. Omdat deze activiteiten in een realistische en relevante omgeving plaatsvinden, is het leereffect groot. Snelle reflectie door de cliënt op zijn ervaringen en de feedback van de coach hierop versterken dit effect.

Veel betrokkenheid
Door het frequente contact, de kleinere actiestappen en het ervaringsleren is de cliënt intensief bezig met zijn coachtraject. Dat zorgt voor veel verbintenis tussen cliënt en coach.

Sociale anonimiteit
Coach en cliënt kunnen elkaar niet zien. De cliënt werkt vanuit zijn eigen vertrouwde omgeving. Hierdoor is er geen ‘ruis’ door social talk of sociaal wenselijk gedrag. Zo komt er meer ruimte voor diepgang en raakt de coaching sneller tot de kern.

Beter bij de les
E-mail- of chatcoaching vraagt om nadenken, gedachten formuleren, herlezen en eventueel aanvullen van wat geschreven is. Dit zijn processen die rust en concentratie vragen. Deze intensieve aandacht brengt met zich mee dat mensen beter bij de les blijven.



Ruggespraakmogelijkheden
Een cliënt kan tussendoor een collega of familielid inschakelen om te praten over zijn ervaringen, bijvoorbeeld om te reflecteren. Ook de coach kan tijd nemen voor reflectie of ruggespraak organiseren via intervisie. Dit laatste uiteraard binnen de ethische normen die de vertrouwelijkheid van de coachrelatie met zich brengt.

Het staat zwart op wit
Alles in het coachproces wordt opgeschreven en bewaard. Je kunt teruglezen, verwijzen of iets samenvatten. Zo krijgen cliënt en coach meer inzicht in het proces.

Structureren en motiveren
Al schrijvende worden gedachten geordend. Schrijven en herformuleren zorgt ervoor dat je afstand neemt van een situatie, net als van de daarbij horende gevoelens en gedachten. Dit werkt stimulerend en motiverend.

Spiegelende functie
Door te schrijven over een situatie breng je deze van binnen naar buiten (op het beeldscherm). Als je typt, verschijnt het verhaal van je belevingswereld direct voor je ogen. Dit spiegelende effect zorgt voor afstand en werkt therapeutisch.

Snelle verbinding met emoties
Schrijven in de tegenwoordige tijd en vanuit de ‘ik-persoon’ zorgt voor verwerking van emoties. Dat leidt tot nieuwe inzichten over een gebeurtenis en betere verwerking.

Individuele controle over het proces
De cliënt beslist zelf waar en wanneer hij met de coaching aan de slag gaat. Dat geeft een gevoel van emotionele controle en comfort. Ook bepaalt hij zelf wanneer hij pauzeert, teksten corrigeert, inkort of verwijdert.

Blijvende positieve ondersteuning
De cliënt leest de erkenning, complimenten en positieve feedback van de coach en kan deze telkens opnieuw bekijken. Deze aanmoedigende teksten ondersteunen bij moeilijke momenten. Bovendien kan de cliënt deze delen met anderen.

Vasthouden van nieuw gedrag
Omdat alles schriftelijk is en wordt bewaard, kan de cliënt het hele coachtraject ook na afloop teruglezen. In moeilijke situaties kan hij teksten erbij pakken om te zien hoe hij tijdens de coaching met dit soort situaties is omgegaan. De kans dat hij terugvalt in oude patronen en oud gedrag, is dan kleiner.

 









Bron:
Anne Ribbers en Alexander Waringa
E-coaching. Direct aan de slag met het nieuwe coachen


► Foto boven: Goumbik
► Foto midden: Free-Photos


Klik hier voor meer informatie over het boek ‘De V-factor, loopbaanroman voor de 40+ ambtenaar’.

Spreuk van de maand

Gras groeit niet harder door aan de sprieten te trekken, maar door de wortels water te geven (Afrikaans spreekwoord)